Zawód kierowcy pojazdu ciężarowego jest dla każdego!

Zawód kierowcy pojazdu ciężarowego jest dla każdego!

27 kwietnia, 2023 0 przez Redaktor

Wokół zawodu kierowcy zawodowego wyrosło wiele mitów powielanych przez innych użytkowników dróg jak i przez odbiorców usług transportu drogowego. Girteka należy do grona największych przewoźników i tym samym największych pracodawców tej branży w UE. Tylko samych kierowców zawodowych firma zatrudnia 19,5 tys. To grupa różnorodna kulturowo (20 narodowości) i płciowo. Dla Girteki liczą się przede wszystkim kompetencje, a jako pracodawca dba o zapewnienie równych warunków pracy i płacy bez względu na pochodzenie czy płeć. O tym, jak wygląda praca w tak różnorodnym środowisku i zespole oraz dlaczego warto być kierowcą zawodowym, swoimi doświadczeniami dzielą się pracownicy Girteki.  

– Wybrałam tę pracę z czystego serca, uwielbiam prowadzić samochód. Nie mogę długo siedzieć w czterech ścianach, a trasa 3 km dom-praca-dom też mnie nie interesuje. Potrzebuję zmiany krajobrazu za moim oknem. Jestem romantyczką i fascynują mnie zachody i wschody słońca, góry, morze i piękne krajobrazy. Uwielbiam rozmawiać z ludźmi z różnych narodowości, poznawać ich kultury, słuchać różnych języków. A kiedy mam dosyć towarzystwa, zawsze mogę jechać w ciszy lub z moją ulubioną muzyką. Długodystansowe trasy to sposób życia i mi to odpowiada – mówi o swojej pracy Aliaksandra Suhynskaya, kierowczyni z Girteki.

W Girtece kierowcy jeżdżą najnowszymi pojazdami (ponad 9 tys. aut ciężarowych a średni ich wiek to 2 lata), a już wkrótce także ciągnikami elektrycznymi (firma zamówiła 600 pojazdów SCANIA o dmc powyżej 16 ton). Pojazdy Girteki wyposażone są w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy kierujących. Należy do nich m.in. dodatkowa izolacja kabiny – termiczna i akustyczna. Stałym elementem wyposażenia pojazdów są też elektroniczne układy hamulcowe. Pracę ułatwiają kierowcom też nowoczesne systemy telematyczne, m.in. połączone z tabletami, co ułatwia wymianę danych w czasie rzeczywistym. A także wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji, które w oparciu o przepisy Pakietu Mobilności i lokalne wymogi w zakresie kabotażu pozwalają m.in. odpowiednio planować czasu pracy jak i samej trasy, z uwzględnieniem przerw, czasu jazdy, miejsc tankowania, postoju lub okresów odpoczynku.

– W żadnym wypadku nie uważam samochodu za „pudło”, jak mówią niektórzy moi koledzy. Uwielbiam moje auto, wszystko w tym samochodzie jest przyjemne, uruchamianie silnika jednym przyciskiem, kartkowanie tabletów, a jazda tym autem jest bardzo wygodna i przytulna. Człowiek czuje się jak u siebie. Dla mnie jest to coś więcej niż tylko kawałek żelastwa. To także dom i przyjaciel, o którego trzeba dbać. Jeśli coś się dzieje, zawsze się martwię – opowiada Aliaksandra Suhynskaya. 

W ostatnich latach transport drogowy przechodzi znaczącą transformację, w której kobiety coraz częściej zajmują miejsce za kierownicą. W Girtece, chociaż jeszcze stanowią mniejszość, to nie brakuje kierowczyń zawodowych, co firma ceni sobie szczególnie. Przełamując stereotyp prowadzenia auta ciężarowego jako „męskiego zajęcia”, kobiety nie muszą udowadniać, że też potrafią jeździć, gdyż kończąc kurs prawa jazdy C+E zdobywają takie same kompetencje i tylko bariery mentalne powodują ograniczenia w ich zatrudnianiu na rynku transportowym. Girteka przełamuje te stereotypy, bo dla tej firmy liczą się umiejętności, pasja do zawodu i profesjonalizm.

– Uwielbiam wchodzić w interakcje z kolegami i ogólnie ludźmi, którzy również kochają swoją pracę. To frustrujące, kiedy ludzie siedzą w kabinach, zamiast rozejrzeć się wokół i podziwać widoki. A potem mówią, że widzą tylko autostrady i parkingi. Kiedy mężczyźni nazywają ten zawód „ciężkim męskim zajęciem”, to mam ochotę wysłać ich do pracy jako pomocnika w przedszkolu, albo na sprzątacza, kucharza, czy sprzedawcę w markecie – mówi Tatsiana Zavadskaya, jedna z zawodowych kierowczyń w Girtece, która z chęcią wyjaśnia dlaczego warto rozważyć wybór tego rodzaju pracy.

Mimo stereotypowego myślenia o kobietach jako kierowcach, Tatsiana nie napotyka w swojej pracy żadnych trudności. Ma dobre trasy i niezawodny pojazd. Ma też świadomość wagi i odpowiedzialności tego zawodu. Tatsiana marzy o przewozach towarów ponadgabarytowych i jazdy 60-metrowym autem. Nigdy nie zamieniłaby fotela kierowcy na krzesło biurowe. – Moje krzesło to fotel kierowcy, a nie biurowy. A jaką karierę może mieć kierowca? Od jednego auta do drugiego. Jeśli kiedyś będziemy wozić towary ponadgabarytowe, to przyjdę i poproszę, żeby powierzono mi ten ładunek – dodaje.

Jeśli chodzi o zalety i wady bycia kierowczynią pojazdu ciężarowego, Tatsiana podkreśla, że głównym wyzwaniem jest przebywanie z dala od domu. – Jednak doceniam też możliwość czytania, słuchania audiobooków i czas na autorefleksję podczas długodystansowych podróży. Uważa, że jazda autem ciężarowym jest czynnością łagodzącą stres i jest bardziej przyjemna niż jej poprzednie prace. – Samochód jest dla mnie jak Valeriana – mówi Tatsiana Zavadskaya.

– Branża zaczęła dostrzegać potencjał i możliwości kobiet w roli kierowców zawodowych, co prowadzi do zwiększenia ich możliwości na rynku pracy. Ponieważ coraz więcej kobiet wchodzi do branży, wnoszą one ze sobą unikalne spojrzenie, umiejętności

i doświadczenia, tak jak Tatsiana. Girteka daje im dostęp do różnych ścieżek kariery, szkoleń i programów mentorskich dostosowanych do ich potrzeb. Ta zmiana

w kierunku różnorodności, inkluzywności i równości nie tylko wyróżnia firmę na rynku usług transportu drogowego, ale też umożliwia lepszy rozwój kultury organizacji oraz wykorzystania w pełni talentów i umiejętności – komentuje Ellina Lolis, prezes zarządu Girteka Poland.

Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), globalny odsetek kobiet pracujących w sektorze transportu wynosi 22%, z czego 14% to zawodowi kierowcy.

W Girtece równość płci i różnorodność są jednymi z podstawowych wartości firmy. Mając świadomość znaczenia różnorodności, Girteka tworzy wspierające i równe środowisko pracy dla wszystkich, bez względu na płeć i pochodzenie. Firma, od dawna, aktywnie zachęca branżę transportu drogowego do zatrudniania większej liczby kobiet.

Zdrowie w Polsce

Rynek medyczny w Polsce jest wciąż nieskonsolidowany. Zazwyczaj silne oraz uznane centra medyczne posiadają tylko jedną lokalizację, nie korzystając tym samym z efektu skali działalności operacyjnej. Powoduje to także często u pacjentów konieczność dalekich podróży, jeśli chcą otrzymać najlepsze usługi. Co ciekawe, wyjątkiem od tej reguły jest choćby kardiologia, która na przestrzeni ostatnich lat została skonsolidowana przez jednego lokalnego gracza przy wsparciu funduszu private equity. Pokazuje to, że rynek medyczny w Polsce jest już gotowy na dalszą konsolidację w innych obszarach, takich jak na przykład ortopedia, okulistyka czy chirurgia.

W ostatnich latach coraz popularniejsza staje się zatem specjalizacja mniejszych jednostek w podstawowych usługach oraz “podłączenie się” pod większe jednostki, które w razie potrzeby świadczą pełen zakres specjalistycznych usług. Im mocniej ten trend się rozwija, tym więcej zyskują na tym większe jednostki – czyli te, które mogą skupić się na dalszych inwestycjach w infrastrukturę i sprzęt. Stwarza to potencjał do współpracy z prywatnymi inwestorami, choćby w roli dostawców sprzętu czy partnerów w zarządzaniu całymi oddziałami.

Dzięki pandemii koronawirusa branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Można powiedzieć, że sektor ten świetnie wykorzystał szansę, która się przed nim w tej niezwykle trudnej sytuacji pojawiła. To jednak nie koniec. Dziś przed branżą medyczną roztaczają się obecnie fantastyczne perspektywy. Sektor ten jest obecnie w fazie poważnych przemian, w coraz większym stopniu pojawiają się w jego ramach innowacje produktowe czy nowe technologie, co oczywiście jest bardzo korzystne dla inwestorów.

Wiele rozwiązań, które w czasie pandemii COVID-19 weszły na stałe do głównego nurtu w świecie medycyny, takich jak choćby teleporady, będą cały czas się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Firmy dostarczające na rynek takie innowacyjne rozwiązania dla branży ochrony zdrowia mają zatem szansę na wysoki i stabilny wzrost w przyszłości.

Co więcej, nie wolno zapominać, że medycyna jest branżą, której potrzebuje każdy człowiek – bez względu na to, gdzie mieszka, ile ma lat, jakiej jest płci i jaki zawód wykonuje. Ten aspekt nigdy się nie zmieni i z tego powodu branża medyczna po prostu musi się ciągle rozwijać – zwłaszcza w sektorze prywatnym.

Rynek medyczny w Polsce jest wciąż nieskonsolidowany. Zazwyczaj silne oraz uznane centra medyczne posiadają tylko jedną lokalizację, nie korzystając tym samym z efektu skali działalności operacyjnej. Powoduje to także często u pacjentów konieczność dalekich podróży, jeśli chcą otrzymać najlepsze usługi. Co ciekawe, wyjątkiem od tej reguły jest choćby kardiologia, która na przestrzeni ostatnich lat została skonsolidowana przez jednego lokalnego gracza przy wsparciu funduszu private equity. Pokazuje to, że rynek medyczny w Polsce jest już gotowy na dalszą konsolidację w innych obszarach, takich jak na przykład ortopedia, okulistyka czy chirurgia.

W ostatnich latach coraz popularniejsza staje się zatem specjalizacja mniejszych jednostek w podstawowych usługach oraz “podłączenie się” pod większe jednostki, które w razie potrzeby świadczą pełen zakres specjalistycznych usług. Im mocniej ten trend się rozwija, tym więcej zyskują na tym większe jednostki – czyli te, które mogą skupić się na dalszych inwestycjach w infrastrukturę i sprzęt. Stwarza to potencjał do współpracy z prywatnymi inwestorami, choćby w roli dostawców sprzętu czy partnerów w zarządzaniu całymi oddziałami.

Ciekawostka tygodnia:

Work-life balance (bilans między pracą a życiem prywatnym) to koncepcja, która odnosi się do równoważenia czasu i wysiłku poświęconego pracy zawodowej z czasem przeznaczonym na życie osobiste, rodzinną i rekreację. To dążenie do harmonijnego pogodzenia wymagań związanych z pracą z potrzebami związanymi z życiem prywatnym. Osiągnięcie odpowiedniego work-life balance jest kluczowe dla zachowania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego.

Elementy składające się na work-life balance obejmują:

  1. Praca zawodowa: Wymagań związanych z pracą, takich jak czas przebywania w miejscu pracy, obowiązki zawodowe i poziom zaangażowania w pracę.
  2. Życie prywatne: Obejmuje to czas spędzany z rodziną, przyjaciółmi, wypoczynek, hobby i inne czynności związane z życiem poza sferą zawodową.

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest istotne dla utrzymania dobrej jakości życia. Osoby, które skupiają się wyłącznie na pracy, mogą doświadczać wypalenia zawodowego, problemów zdrowotnych i trudności w relacjach rodzinnych. Z drugiej strony, ignorowanie obowiązków zawodowych może prowadzić do problemów finansowych i zawodowych.

Istnieje wiele strategii i praktyk, które mogą pomóc w osiągnięciu lepszego work-life balance, takie jak ustalanie klarownych granic między pracą a życiem prywatnym, planowanie czasu wolnego, umiejętne zarządzanie czasem, delegowanie zadań oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie ze stresem i presją zawodową. Równowaga ta może być zmienna i zależy od indywidualnych preferencji, celów życiowych oraz zmieniających się okoliczności zawodowych i osobistych.