Właściciele szkół i przedszkoli mają pomysł jak  naprawiać polską oświatę. Powstał Związek Pracodawców Edukacji

Właściciele szkół i przedszkoli mają pomysł jak  naprawiać polską oświatę. Powstał Związek Pracodawców Edukacji

24 grudnia, 2023 0 przez Redaktor

Łatwiejszy dostęp do zawodu i podnoszenie kwalifikacji zawodowych, pomysły na poprawę warunków pracy w oświacie i podniesienie jakości edukacji? Jest na to plan. Jedenaście podmiotów oświatowych z Wrocławia, Wielkopolski i Łodzi założyło pierwszy w Polsce związek pracodawców branży przedszkolnej i szkolnej.

Niesamorządowe organy prowadzące szkoły i przedszkola – fundacje, stowarzyszenia, spółki i przedsiębiorstwa działające w branży edukacyjnej – uzupełniają sieć oświatową w całej Polsce. Do tej pory nie miały jednak forum dyskusji, ani własnej, silnej reprezentacji w debacie publicznej. To ma się zmienić.

– Specyfiką branży edukacyjnej, tej niesamorządowej, jest duże rozproszenie. Choć stanowimy coraz większą część rynku edukacyjnego, z każdym rokiem przybywa takich szkół i przedszkoli, nasz głos nie przebijał się w dyskusji o polskiej oświacie – tłumaczy Mateusz Krajewski, prezes fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty i jeden z założycieli Związku Pracodawców Edukacji. – Wspólnie jesteśmy w stanie zdziałać znacznie więcej. Głośniej mówić o dobrych pomysłach, skuteczniej proponować rozwiązania i proponować przestrzeń do dyskusji.

Związek stawia sobie za cel ochronę praw i reprezentowanie interesów niesamorządowych organów prowadzących szkoły i przedszkola. Podstawowe zadanie to wypracowanie propozycji rozwiązań dla całej branży oświatowej w Polsce. Skupionych w dwóch obszarach: przeciwdziałaniu kryzysowi branży oświatowej oraz podnoszeniu jakości w edukacji. Najważniejsze postulaty to:

  • Skrócenie czasu kształcenia nauczycieli
    przez powrót rozwiązań na kształt dawnych kolegiów nauczycielskich, skupionych na zdobywaniu przez absolwenta praktycznych kompetencji do pracy w edukacji przedszkolnej.
  • Rozwiązania ułatwiające i poprawiające warunki pracy w zawodzie
    przez umożliwienie zatrudnienia nauczycieli w formule zdalnej, utworzenie ogólnopolskiego banku nadgodzin, poprawę finansowania oświaty oraz powołanie instytucji Rzecznika Praw Nauczyciela.
  • Podniesienie jakości edukacji i większa różnorodność oferty
    przez większą decentralizację, ułatwienie niesamorządowym podmiotom oświatowym uzupełniania sieci placówek oświatowych oraz przekazanie większej decyzyjności w realizacji programu nauczania samym zainteresowanym: placówkom, dyrektorom i nauczycielom, Radom Rodziców oraz – dziś niemal zupełnie pomijanym – samorządom uczniowskim.

– Debata dotycząca poprawy sytuacji w polskiej edukacji powinna się odbywać przy silnym i słyszanym głosie reprezentacji edukacji niepublicznej. Powołanie Związku Pracodawców Edukacji to sygnał, iż reprezentanci niesamorządowych szkół i przedszkoli będą wiarygodnym i stabilnym partnerem dla nowej Minister Edukacji – komentuje Magdalena Dobrzańska-Frasyniuk z Construction & Education Services, IPS International Schools z Wrocławia. – Jestem głęboko przekonana, iż nasze postulaty dotyczące podniesienia jakości i różnorodności oferty są spójne z wizją rozwoju polskiej oświaty i zostaną przyjęte z pełnym zrozumieniem w ramach dialogu ze stroną społeczną.

Ekspertyzy, argumenty i propozycje zmian w prawie

Rozwiązania, proponowane przez Związek Pracodawców Edukacji, są profesjonalnie przygotowane pod kątem prawnym i legislacyjnym. Za opracowanie ekspertyz prawnych i przygotowanie propozycji legislacyjnych odpowiada Kancelaria Prawa Oświatowego Kowalak Jędrzejewska i Partnerzy.

Związek przystąpi też do organizacji Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, członka Rady Dialogu Społecznego, co dodatkowo podniesie siłę i znaczenie głosu pracodawców branży edukacyjnej.

– Zależy nam, żeby nasz głos był słyszalny, przekaz skuteczny, a postulaty zostały wniesione na Radę Dialogu Społecznego. Argumenty i pomysły chcemy przestawiać i dyskutować o nich tam, gdzie zapadają decyzje o losach edukacji w naszym kraju – wyjaśnia Mateusz Krajewski. – Przystąpienie do Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej daje nam takie możliwości. Otwiera drzwi i dodaje rangi dobrym pomysłom, nawet jeśli rodzą się w niewielkiej placówce z dala od Warszawy.

Pierwszy postulat Związku Pracodawców Edukacji został już przekazany Rafałowi Dutkiewiczowi, prezesowi Pracodawców RP.

– Wspieranie łatwiejszego dostępu do zawodu nauczyciela oraz systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych stanowią kluczowe kroki w poprawie warunków pracy w oświacie i podniesieniu jakości edukacji. Zapewnienie możliwości i zachęt do wstępu do tego znaczącego zawodu jest nie tylko korzystne dla kandydatów, ale przede wszystkim dla całego systemu edukacyjnego i rynku pracy – komentuje Rafał Dutkiewicz, Prezes Zarządu Pracodawcy RP. – Wzmacnianie ścieżek rozwoju zawodowego dla nauczycieli oraz ułatwienie im dostępu do narzędzi, szkoleń i wsparcia pomaga stworzyć dynamiczną, stale rozwijającą się kadrę pedagogiczną. To z kolei przekłada się na lepszą jakość nauczania i bardziej efektywne wsparcie dla uczniów. Warto inwestować w te obszary, ponieważ poprawa warunków pracy nauczycieli i ciągłe doskonalenie ich umiejętności ma bezpośredni wpływ na rozwój naszych uczniów i jakość kształcenia. To nie tylko inwestycja w edukację, ale także w lepszą przyszłość naszych dzieci i społeczeństwa jako całości.

Pierwszy krok i otwarte drzwi

Związek Pracodawców Edukacji powstał w grudniu 2023 roku w Poznaniu, zrzesza obecnie 11 instytucji z Wielkopolski, Dolnego Śląska i Łodzi:

  • Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty (7 województw)
  • Akademia Pitagorasa z Baranowa (Wielkopolska)
  • Construction & Education Services, IPS International Schools z Wrocławia
  • Fundacja Edukacja Dla Przyszłości z Poznania
  • Innowacyjna Edukacja z Wrocławia
  • Kaczka Dziwaczka z Poznania
  • Liceum Navigo z Wrocławia
  • Navigo Edukacja z Poznania
  • PP EDU z Wrocławia
  • Przedszkole Niepubliczne Skrzat z Koziegłów (Wielkopolska)
  • Spółka Oświatowa Scholasticus z Łodzi

– Do Związku dołączyłem z chęcią lepszego poznania środowiska, wyzwań z jakimi mierzą się inni pracodawcy edukacji oraz wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. Nie mniej ważne jest dla mnie dołączenie do szerokiego dialogu na temat koniecznych zmian w systemie oświaty – mówi dr Łukasz Srokowski, założyciel sieci szkół Navigo. – W mojej ocenie polska edukacja ma ogromny potencjał i chcę podzielić się tym, co działa w naszych placówkach, a także upowszechniać najlepsze rozwiązania.

Na prezesa Związku jego członkowie-założyciele powołali Mateusza Krajewskiego z fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty, największego niesamorządowego organu prowadzącego publiczne szkoły i przedszkola w Polsce.

Do Związku Pracodawców Edukacji przystąpić może każdy podmiot, prowadzący niesamorządową placówkę oświatową: publiczną lub niepubliczną. Informacje na temat zgłoszeń można znaleźć na stronie internetowej www.pracodawcy.edu.pl.

Zdrowie w Polsce

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Ciekawostka tygodnia:

Work-life balance (bilans między pracą a życiem prywatnym) to koncepcja, która odnosi się do równoważenia czasu i wysiłku poświęconego pracy zawodowej z czasem przeznaczonym na życie osobiste, rodzinną i rekreację. To dążenie do harmonijnego pogodzenia wymagań związanych z pracą z potrzebami związanymi z życiem prywatnym. Osiągnięcie odpowiedniego work-life balance jest kluczowe dla zachowania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego.

Elementy składające się na work-life balance obejmują:

  1. Praca zawodowa: Wymagań związanych z pracą, takich jak czas przebywania w miejscu pracy, obowiązki zawodowe i poziom zaangażowania w pracę.
  2. Życie prywatne: Obejmuje to czas spędzany z rodziną, przyjaciółmi, wypoczynek, hobby i inne czynności związane z życiem poza sferą zawodową.

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest istotne dla utrzymania dobrej jakości życia. Osoby, które skupiają się wyłącznie na pracy, mogą doświadczać wypalenia zawodowego, problemów zdrowotnych i trudności w relacjach rodzinnych. Z drugiej strony, ignorowanie obowiązków zawodowych może prowadzić do problemów finansowych i zawodowych.

Istnieje wiele strategii i praktyk, które mogą pomóc w osiągnięciu lepszego work-life balance, takie jak ustalanie klarownych granic między pracą a życiem prywatnym, planowanie czasu wolnego, umiejętne zarządzanie czasem, delegowanie zadań oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie ze stresem i presją zawodową. Równowaga ta może być zmienna i zależy od indywidualnych preferencji, celów życiowych oraz zmieniających się okoliczności zawodowych i osobistych.