TOP 10 podcastów na temat zdrowego stylu życia

TOP 10 podcastów na temat zdrowego stylu życia

10 listopada, 2022 0 przez Redaktor

Słuchanie podcastów to świetna forma spędzania czasu. Wyniki badania przeprowadzonego przez panel Ariadna i Studio PLAC w maju 2022 roku wskazują, że już 64% internautów słucha podcastów, a 33% wszystkich użytkowników Internetu, słucha podcastów przynajmniej raz w tygodniu. Skąd taka popularność? Do dyspozycji jest cała masa tematów ze wszystkich dziedzin. W każdym momencie możemy je włączyć i posłuchać podczas wykonywania innych czynności. Zajmują czas i przy okazji można się wiele nauczyć! Po jakie podcasty warto sięgnąć, gdy interesuje nas temat zdrowia, sportu, diety czy naszej psychiki?

Zdrowie psychiczne

„Nadzieja w chorobie psychicznej” to podcast prowadzony przez psycholożkę Lenę, która w przyjemny sposób przybliża wiedzę o chorobach, leczeniu i profilaktyce. Można u niej odnaleźć wsparcie i zrozumienie. Podobną tematykę obejmuje podcast „Ogarniam się”. Podczas tych słuchowisk autorka proponuje rozwiązania na wiele życiowych, popularnych problemów, które dotykają wiele z nas. „Psychologia, którą warto znać”, to podcast o tym jak zastosować wiedzę psychologiczną w codziennym życiu. Temat każdego z tych słuchowisk jest taki sam, a mimo to oferuje zupełnie inną wiedzę. Warto skorzystać!

Jedzenie

Wiele z nas żyje bardzo szybko i w tym tempie ciężko zadbać o siebie, swoją dietę i dobre nawyki. Często nie wiemy od czego zacząć. Z pomocą przychodzą podcasty o tej tematyce. Dietetyka oparta na faktach przekazuje tylko to, co prawdziwe. Informacje na temat żywienia i suplementacji bez mitów, a wszystko to w przystępnej formie, tak aby każdy zrozumiał i przyswoił. „Owsiana Podcast” to idealne miejsce, jeżeli szukasz motywacji i pomocy w procesie odchudzania. O tym, ale też o odpowiednim budowaniu nawyków żywieniowych w oparciu o dobre relacje znajdziemy u „Dieta z Głową Podcast”. Dbanie o swoje ciało jest bardzo ważne, dlatego warto posłuchać tego zestawienia!

Sport

Psychologia sportu” to świetny podcast o tym, jak uprawiać sport i nie zwariować. Wyciągniemy z niego lekcje o tym jak się odpowiednio motywować i o tym jaką rolę w sporcie odgrywa nasz umysł. W „Praktyczna Strona Treningu” uzyskamy masę praktycznych porad prosto od specjalistów. Opowiadają o udziale fizjoterapii, ortopedii i dietetyki w różnych dyscyplinach sportowych.

Zdrowie i dieta

Jak wiemy, zdrowie jest najważniejsze. Aby dbać o nie jeszcze lepiej warto ciągle się doszkalać. W tej roli podcasty spisują się znakomicie! „Rozmawiamy o Twoim zdrowiu” to słuchowisko, w którym udzielają się sami specjaliści. Dzielą się wiedzą, poradami i sposobami.

Nowością jest podcast dietetyk klinicznej i założycielki MajAcademy, a dokładnie Zdrowa Środa Podcast, którą prowadzi Roksana Środa. Młoda bizneswoman, dietetyczka kliniczna i eksperta do spraw jelit w swoim podcaście skupia się na zdrowym stylu życia. Porusza takie tematy jak: dieta w ciąży, choroby jak cukrzyca, endometrioza i wiele innych, a wszystko to jest przekazywane w sposób atrakcyjny i zrozumiały. Dodatkowo, w podcastach występują też goście specjalni, czyli kobiety, które dzielą się swoją historią. „Słuchowisko wystartowało, jak nazwa wskazuje w środę 29 września. Jestem jednocześnie lekko zestresowana, ale jeszcze bardziej podekscytowana pierwszymi recenzjami. Chodź działam w internecie od wielu lat, to każda nowa aktywność to start od nowa. Jestem pewna, że przekonam moich słuchaczy, że zdrowie to coś więcej niż dieta. To nasz obowiązek” – podsumowuje Roksana Środa.  

W zestawieniu wybrane zostały najlepsze polskie podcasty, które skupiają się wokół zdrowego stylu życia. Zachęcamy do wyszukiwania tytułów, bo na pewno każdy znajdzie coś dla siebie!

Zdrowie w Polsce

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

Obecny poziom finansowania i wprowadzone regulacje w obszarze technologii nielekowych w znacznym stopniu utrudniają wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań medycznych. Ponadto nieaktualizowane od wielu lat limity finansowania zmuszają pacjentów do ogromnych dopłat z własnej kieszeni do dostępnych na rynku wyrobów.

Ogólna wartość rynku wyrobów medycznych liczona przychodami firm to 17,5 mld złotych. W 2020 roku ogólna wartość produkcji krajowej branży wyrobów medycznych wyniosła blisko 11 mld złotych. To imponujący wynik, na który złożyła się praca 5266 podmiotów – wytwórców, importerów oraz dystrybutorów wyrobów medycznych oraz blisko 30 tys. pracowników zatrudnionych w tych firmach.

Pomimo rosnącego wpływu na polską gospodarkę, firmy działające w obszarze wyrobów medycznych borykają się ze znaczącymi przeszkodami systemowymi, które w dużej mierze odbijają się na polskich pacjentach. Jednym z palących problemów jest kategoryzacja oraz poziom finansowania wyrobów wydawanych na zlecenie. W Polsce przeznacza się na nie jedynie 1% ogólnego budżetu NFZ. Dla porównania nakłady per capita w krajach Grupy Wyszehradzkiej są średnio 3 razy większe. Odbija się to na kieszeni pacjentów, którzy do wyrobów dopłacać muszą aż 39% ich ogólnej wartości, czyli o kilkanaście punktów procentowych więcej, niż w Czechach czy na Słowacji.

Kategorie, które wymagają jak najszybszej rewizji to między innymi wózki inwalidzkie, peruki, protezy piersi, produkty stomijne czy aparaty słuchowe. Tylko w przypadku tych ostatnich, w ubiegłym roku polscy pacjenci musieli dopłacić ponad pół miliarda złotych. Limity finansowania stosowane w wymienionych grupach sprawiają, że pacjenci zmuszeni są do korzystania z bardzo podstawowych produktów lub, jak w przypadku stomii, mają dostęp do takiej liczby wyrobów, która nie spełnia ich miesięcznego zapotrzebowania. Godzi to w ich zdrowie i godność, pogarsza komfort leczenia czy rehabilitacji oraz znacząco przedłuża hospitalizację.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.