Ruszyła ogólnopolska akcja #TataTeżCzytaZapraszamy wszystkich ojców do czytania książek swoim dzieciom

Ruszyła ogólnopolska akcja #TataTeżCzytaZapraszamy wszystkich ojców do czytania książek swoim dzieciom

22 stycznia, 2024 0 przez Redaktor

Już dziś ma miejsce oficjalna premiera broszury Supermoc książek #TataTeżCzyta, inaugurująca ogólnopolską akcję edukacyjną #TataTeżCzyta, która zachęca mężczyzn do czytania książek swoim dzieciom. Broszura ma w prosty i przystępny sposób pokazać, że wspólne czytanie daje wiele radości i przyczynia się do lepszego życia dzieci. KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO jest partnerem akcji.

Wyzwanie – Tata (prawie) nie czyta

Według badań na temat stanu czytelnictwa książek w Polsce przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową*, mężczyźni czytają mniej niż kobiety i zdecydowanie rzadziej czytają swoim dzieciom. Chłopcy dużo wcześniej (kiedy mają 9-10 lat) i częściej niż dziewczynki porzucają czytanie książek. Brak męskiego wzorca może sprawiać, że czytanie bardzo szybko przestanie być atrakcyjne dla chłopców, tymczasem badania jednoznacznie potwierdzają, że głośne czytanie wspiera relacje dziecka z rodzicem.

– Podczas wydarzeń literackich organizowanych przez KBF w ramach program Kraków Miasto Literatury UNESCO widzimy znaczną przewagę kobiet, które biorą udział w spotkaniach autorskich, warsztatach czy debatach. To jasno pokazuje, że są nie tylko czytelniczkami, ale także zaangażowanymi i twórczymi uczestniczkami życia kulturalnego. A przecież program, jaki proponujemy jest różnorodny i skierowany do wszystkich – mówi Michael Łyczek, dyrektor programowy KBF. – Widzimy też, że to najczęściej mamy przyprowadzają dzieci na organizowane przez nas zajęcia i to one dbają o regularny kontakt z literaturą i kulturą. Chcemy w tej roli wspierać również ojców!

Jak to robić?

To proste! Zachęcać mężczyzn – ojców, wujków, dziadków, opiekunów – do czytania. Przekonać ich, że czytanie może być interesujące i atrakcyjne, a także może wpłynąć na jakość czasu spędzanego z dzieckiem oraz na rozwój dziecka teraz i w przyszłości. Ale też pomóc, wesprzeć: podpowiedzieć, jak się do tego zabrać, jak i co najlepiej czytać własnemu dziecku w zależności od jego wieku. W tym właśnie celu powstała ogólnopolska akcja #TataTeżCzyta. Jej pomysłodawcami są Fundacja Powszechnego Czytania i wydawnictwo Tatarak. Na potrzeby akcji powstała publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta autorstwa Marii Deskur oraz Edyty Plich, od lat zaangażowanych w promocję czytelnictwa i nowoczesną edukację dzieci. Ilustracje do broszury przygotowała Joanna Rusinek, graficzka tworząca ilustracje do książek dla dzieci.

– Od dawna krążyliśmy wokół tematu mniej czytających mężczyzn. To jedna z „tajemnic poliszynela” polskiego świata książki. Kampania #TataTeżCzyta jest efektem współpracy i rozmów z wydawnictwem Tatarak, które najwyraźniej też znało ową „tajemnicę”. Oczywiście nie chodzi o to, by czytaniem obarczyć wyłącznie mężczyzn. Chciałybyśmy jedynie wesprzeć tych, którzy być może nie zdają sobie sprawy, jak ważne jest kilka minut dziennie poświęcone na wspólną lekturę – naprawdę niewielka inwestycja, która może zbudować dużo lepszą przyszłość dziecka. – mówi Maria Deskur, prezeska Fundacji Powszechnego Czytania, współautorka (wraz z Edytą Plich z Fundacji Wspierania Dzieci w Nauce Edico) publikacji Supermoc książek #TataTeżCzyta.

Od początku pracy nad broszurą autorkom zależało na stworzeniu pozycji, która w prosty, przystępny językowo i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób pokaże, jak zaznajamiać dziecko z książkami. Co ważne – treści zawarte w broszurze autorki oparły na badaniach z wielu dziedzin: pediatrii, psychologii, neuronauki, psychologii społecznej i socjologii oraz wieloletniej praktyce dydaktycznej. Publikacja zawiera także tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju. Lista obejmuje ponad 30 pozycji rekomendowanych przez polskich wydawców literatury dziecięcej, którzy również zaangażowali się w projekt.

Gdzie znaleźć broszurę?

„Supermoc książek. #TataTeżCzyta” będzie dystrybuowana i dostępna nieodpłatnie w 2 wariantach – jako e-book jest do ściągnięcia na stronie www.tatatezczyta.pl, a w wersji drukowanej udostępniana będzie od 25 maja w wybranych przedszkolach. W Krakowie wszyscy chętni mogą otrzymać broszurę w Pałacu Potockich przy Rynku Głównym 20, od poniedziałku do piątku w godzinach 10.00-15.00 oraz przed odbywającymi się tu wydarzeniami.

Akcję wspierają znani ojcowie: muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, dziennikarz sportowy oraz zawodnik taekwondo i MMA Łukasz Jurkowski „Juras”, a także Wiesław Nowobilski, szef ekipy remontowej z programu „Nasz Nowy Dom”. Na ich kanałach społecznościowych będzie można zobaczyć, jak czytają własnym dzieciom i usłyszeć liczne powody, dla których warto to robić. W akcję włączyła się także Anna Lewandowska.

– Myślę, że czytanie dzieciom to także sposób na budowanie autorytetu: tata czyta, tata wie, tata jest osobą, którą widziałem, że czyta, kiedy dorastałem. Czytanie nie tylko rozbudza wyobraźnię, staje się też przyczynkiem do wielu dyskusji z dziećmi i budowania bliskości – mówi Tata-instagramer Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”.

„#TataTeżCzyta” to już trzecia publikacja (po „Poradniku upowszechniania czytania” oraz „Supermocy książek w przedszkolu. Jak rozwijać zainteresowania czytelnicze dzieci?”) z serii książeczek Supermoc książek, której Kraków Miasto Literatury UNESCO jest partnerem.

Więcej informacji o akcji #TataTeżCzyta i broszurze można znaleźć na www.tatatezczyta.pl oraz na stronie Krakowa Miasta Literatury UNESCO www.miastoliteratury.pl

Patronat honorowy: Biblioteka Narodowa

Organizatorzy kampanii: Wydawnictwo Tatarak i Fundacja Powszechnego Czytania

Partnerzy projektu: KBF, operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO, Miasto Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Unia Metropolii Polskich, Wrocławski Dom Literatury, Polska Izba Książki, Fundacja Olgi Tokarczuk, Fundacja Edico, Dystrybucja Platon, Taniaksiazka.pl, Czasdzieci.pl, Drukarnie Abedik, Perfekt, Anczyca, Sowa.

Wydawnictwa polecające książki w projekcie: Agora dla dzieci, Albus, Babaryba, Bajka, Bosz, Buka, Czytalisek, Druganoga, Dwukropek, Storyhouse Egmont, Entliczek, Ezop, Format, Harperkids, Hokus-pokus, Mamania, Media Rodzina, Muchomor, Olesiejuk, Papilon, Polarny Lis, Poradnia K, Powergraph, Prószyński, PWN, Rebis, Świetlik, Tako, Tatarak, Widnokrąg, Wilga, WSiP, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa, Znak.

Zdrowie w Polsce

Ochrona zdrowia w Polsce dziś jeszcze jest wyraźnie zdominowana przez placówki publiczne, lecz sektor prywatny systematycznie zwiększa swój udział w całym systemie. Jego obecną wartość szacuje się na 56 miliardów złotych, podczas gdy budżet Narodowego Funduszu Zdrowia to 105 miliardów PLN. Prywatne wydatki stanowią już zatem nieco więcej niż ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia w naszym kraju. Według szacunków analityków już za trzy lata mają one osiągnąć wartość 79 miliardów złotych.

Ponadto, także Krajowy Plan Odbudowy przewiduje inwestycje o wartości prawie 20 miliardów złotych w unowocześnienie systemu opieki medycznej, w tym również dalszą cyfryzację tego sektora. Wynika z tego, że firmy medyczne mają przed sobą fantastyczne perspektywy rozwoju.

Niestety, ze względu na to, że większość szpitali i klinik jest własnością publiczną, ich zarządzanie często jest zaniedbywane. To natomiast prowadzi do problemów z finansowaniem długów. W rezultacie, jednostki stają się niezdolne do przyciągania najlepszych specjalistów oraz mają problemy z inwestowaniem w nowe technologie mające polepszyć standardy i efektywność leczenia. Partnerstwo między ośrodkami publicznymi a prywatnym inwestorem staje się wobec tego coraz popularniejsze, by móc zapewnić niezbędne środki, choćby na nowe wyposażenie w obszarze diagnostyki obrazowej czy laboratoryjnej. Korzyści są tutaj obopólne – szpital się rozwija, a prywatny inwestor generuje stabilną, satysfakcjonującą stopę zwrotu.

Ochrona zdrowia w Polsce dziś jeszcze jest wyraźnie zdominowana przez placówki publiczne, lecz sektor prywatny systematycznie zwiększa swój udział w całym systemie. Jego obecną wartość szacuje się na 56 miliardów złotych, podczas gdy budżet Narodowego Funduszu Zdrowia to 105 miliardów PLN. Prywatne wydatki stanowią już zatem nieco więcej niż ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia w naszym kraju. Według szacunków analityków już za trzy lata mają one osiągnąć wartość 79 miliardów złotych.

Ponadto, także Krajowy Plan Odbudowy przewiduje inwestycje o wartości prawie 20 miliardów złotych w unowocześnienie systemu opieki medycznej, w tym również dalszą cyfryzację tego sektora. Wynika z tego, że firmy medyczne mają przed sobą fantastyczne perspektywy rozwoju.

Niestety, ze względu na to, że większość szpitali i klinik jest własnością publiczną, ich zarządzanie często jest zaniedbywane. To natomiast prowadzi do problemów z finansowaniem długów. W rezultacie, jednostki stają się niezdolne do przyciągania najlepszych specjalistów oraz mają problemy z inwestowaniem w nowe technologie mające polepszyć standardy i efektywność leczenia. Partnerstwo między ośrodkami publicznymi a prywatnym inwestorem staje się wobec tego coraz popularniejsze, by móc zapewnić niezbędne środki, choćby na nowe wyposażenie w obszarze diagnostyki obrazowej czy laboratoryjnej. Korzyści są tutaj obopólne – szpital się rozwija, a prywatny inwestor generuje stabilną, satysfakcjonującą stopę zwrotu.

W ubiegłym roku branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Ze względu na pandemię koronawirusa, sektor ten stał się pierwszoplanową postacią na największych światowych rynkach kapitałowych. Co więcej, ten trend cały czas trwa. Nic dziwnego, ponieważ cały czas mamy do czynienia z branżą o fantastycznych perspektywach, związanych z ciągłym rozwojem nowych technologii, nowych metod leczenia oraz postępującą cyfryzacją, w tym wprowadzaniem rozwiązań w zakresie e-zdrowia. Przodują w tym firmy prywatne, które są pionierami we wprowadzaniu nowoczesnych narzędzi ułatwiających stawianie diagnozy oraz leczenie i wpływających na podnoszenie jakości oferowanych świadczeń.

Wprowadzanie nowoczesnych technologii w branży medycznej w ogromnym stopniu przyspieszyła pandemia COVID-19. Wprowadzony lockdown podczas jej pierwszych tygodni wprost wymusił realizowanie na szerszą skalę świadczeń zdrowotnych za pomocą narzędzi zdalnych – i to nie tylko tradycyjnych rozmów telefonicznych, ale także czatów czy wideorozmów, często z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających również badanie pacjenta “na odległość”.

W efekcie już dziś telemedycyna to forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii pozwala ona przełamywać geograficzne bariery i wymieniać specjalistyczne informacje. Umożliwia także oczywiście przeprowadzenie diagnozy na odległość, i to właśnie jest jej najczęstszym zastosowaniem.

Idea telemedycyny została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach, których stan bądź możliwości pojawienia się na zwykłej wizycie w gabinecie są ograniczone. Jednak szybko okazało się, że z dobrodziejstwa e-wizyty mogą skorzystać wszyscy, bo wiele problemów zdrowotnych nie wymaga wizyty i osobistego zbadania przez lekarza. Teleporady są szczególnie rekomendowane w prostych i częstych zachorowaniach, takich jak infekcje górnych dróg oddechowych czy alergie sezonowe lub skórne, lecz mają również zastosowanie do postawienia wstępnego rozpoznania i zlecenia badań przed wizytą u specjalisty, a nawet jako forma kontroli leczenia, przepisania recepty i w wielu innych sytuacjach u chorych przewlekle. Czyli w praktyce można stwierdzić, że telemedycyna jest dla każdego.

Ciekawostka tygodnia:

Work-life balance (bilans między pracą a życiem prywatnym) to koncepcja, która odnosi się do równoważenia czasu i wysiłku poświęconego pracy zawodowej z czasem przeznaczonym na życie osobiste, rodzinną i rekreację. To dążenie do harmonijnego pogodzenia wymagań związanych z pracą z potrzebami związanymi z życiem prywatnym. Osiągnięcie odpowiedniego work-life balance jest kluczowe dla zachowania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego.

Elementy składające się na work-life balance obejmują:

  1. Praca zawodowa: Wymagań związanych z pracą, takich jak czas przebywania w miejscu pracy, obowiązki zawodowe i poziom zaangażowania w pracę.
  2. Życie prywatne: Obejmuje to czas spędzany z rodziną, przyjaciółmi, wypoczynek, hobby i inne czynności związane z życiem poza sferą zawodową.

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest istotne dla utrzymania dobrej jakości życia. Osoby, które skupiają się wyłącznie na pracy, mogą doświadczać wypalenia zawodowego, problemów zdrowotnych i trudności w relacjach rodzinnych. Z drugiej strony, ignorowanie obowiązków zawodowych może prowadzić do problemów finansowych i zawodowych.

Istnieje wiele strategii i praktyk, które mogą pomóc w osiągnięciu lepszego work-life balance, takie jak ustalanie klarownych granic między pracą a życiem prywatnym, planowanie czasu wolnego, umiejętne zarządzanie czasem, delegowanie zadań oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie ze stresem i presją zawodową. Równowaga ta może być zmienna i zależy od indywidualnych preferencji, celów życiowych oraz zmieniających się okoliczności zawodowych i osobistych.