Co królowało na talerzach Polaków w 2022 roku? Pyszne.pl publikuje raport Food Trendów. To 70 stron wiedzy o polskiej gastronomii

Co królowało na talerzach Polaków w 2022 roku? Pyszne.pl publikuje raport Food Trendów. To 70 stron wiedzy o polskiej gastronomii

15 stycznia, 2023 0 przez Redaktor

Które kuchnie świata cieszą się największą popularnością wśród Polaków, a które wśród mieszkańców Krakowa? Czy to prawda, że zaczęliśmy oszczędzać na jedzeniu, przekonujemy się do weganizmu, a w sprawie eksperymentów z kuchnią polską jesteśmy na “raczej tak”? Odpowiedzi na te, a także wiele innych pytań, znajdziemy w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl. Tegoroczna odsłona publikacji powstała we współpracy z globalną agencją WGSN, wspólnie z którą serwis opracował listę pięciu trendów zauważalnych obecnie w polskiej i światowej gastronomii. Pyszne.pl posiłkuje się w raporcie także lokalnymi badaniami oraz analizami uznanych ekspertek kulinarnych.

Lada moment kończy się 2022 rok. To dobry czas na podsumowanie minionych miesięcy w polskiej gastronomii. Jak co roku Pyszne.pl, największy w kraju serwis do zamawiania jedzenia online, przygotował raport Food Trendów. Tym razem przeczytamy w nim nie tylko o zwyczajach jedzeniowych Polaków, ale również o zjawiskach, które kształtują obecnie rynek i będą nadal kształtować go w najbliższym czasie. 

Raport Pyszne.pl jest prawdopodobnie największym tego typu wydawnictwem w Polsce – oparty jest bowiem o analizę zachowań ponad 3,5 milionów aktywnych użytkowników serwisu. Jego kompleksowość zapewniają również dane dostarczone przez globalny instytut badające trendy, WGSN, a także lokalne badanie rynkowe przeprowadzone przez agencję badawczą Insight Lab. Całość dopełniają komentarze Barbary Stareckiej i Małgorzaty Minty – dziennikarek i ekspertek kulinarnych.

– Polecamy Państwa uwadze kolejną edycję raportu Food Trendów Pyszne.pl, w którym jeszcze uważniej przyjrzeliśmy się otaczającej nas rzeczywistości. Podobnie jak w poprzednich edycjach, przeanalizowaliśmy zwyczaje konsumentów, w poszukiwaniu różnic oraz podobieństw kulinarnych w największych miastach Polski, gdzie posiłki na dowóz uzupełniają codzienne menu mieszkańców. Naszą tegoroczną analizę wzbogaciliśmy o pięć kluczowych, globalnych trendów widocznych obecnie w branży gastronomicznej – mówi Arkadiusz Krupicz, Country Manager i założyciel Pyszne.pl.

Klasyka, czyli o tym, co zamawiają Polacy

W raporcie, tradycyjnie, nie zabrakło wieści o tym, co w 2022 roku królowało na polskich stołach. I, uwaga, w klasyfikacji najpopularniejszych potraw w kraju mamy zmianę lidera. Zwycięska przed rokiem pizza została zdetronizowana przez burgery. Włoskie placki tym razem muszą zadowolić się drugą pozycją. Stabilne, trzecie miejsce na podium, podobnie jak przed rokiem, zajmuje z kolei kebab. 

Choć kebab zajął dopiero trzecie miejsce w kategorii najpopularniejszych potraw, to kuchnia arabska jest tą, która najbardziej zyskała w 2022 roku na popularności. W serwisie, w porównaniu z poprzednim rokiem, zdecydowanie przybyło również zamówień z restauracji greckich i indyjskich. Większym zaufaniem darzymy więc souvlaki, gyros i świeże sałatki oraz aromatyczne masale, rozpływające się mięso i chrupiące chlebki z pieca tandoor. A jak ranking kulinarnej popularności prezentuje się w Krakowie?

Najczęściej zamawiane dania w Krakowie:

  1. Cheeseburger
  2. Kurczak po wietnamsku
  3. Pierogi ruskie

Kuchnie najszybciej zdobywające popularność w Krakowie:

  1. Arabska
  2. Indyjska
  3. Włoska

Co w gastronomii piszczy?

Po raz pierwszy w raporcie Pyszne.pl znajdziemy szersze spojrzenie na rynek gastronomiczny. Serwis, we współpracy z globalną firmą badającą trendy, WGSN, wytypował pięć kierunków, w stronę których rozwija się obecnie branża. W ujęciu lokalnym, polskim, zbadała je z kolei agencja badawcza Insight Lab. 

Pierwszym zauważalnym trendem, nazwanym przez WGSN „Małymi przyjemnościami”, jest zwiększająca się liczba konsumentów spożywających małe posiłki, przekąski, na przykład w ramach pocieszenia się w obliczu stresującej sytuacji. Co więcej, według danych Pyszne.pl, aż 30% Polaków zamawia je z dostawą do domu. Segment ten rozwinął się szczególnie w czasie lockdownów.

„Sprytna oszczędność” skupia się z kolei na zmianach w zachowaniu konsumentów, na co wpływ miała pandemia, czy obecnie sytuacja ekonomiczna na świecie. Uczymy się oszczędzać – także w kuchni. Za przykład niech posłuży „recycling” potraw zamówionych on line. Aż 43% ankietowanych przyznaje, że przygotowuje nowe posiłki z resztek zamówionego jedzenia.

Według danych Pyszne.pl i WGSN konsumenci podejmują dziś, częściej niż kiedyś, „Świadome wybory”. Polacy są coraz lepiej doinformowani na temat wpływu jedzenia na ich zdrowie bądź środowisko naturalne. Potwierdzają to badania, zgodnie z którymi, na przykład, 41% respondentów potwierdza, że zwraca uwagę, czy zamówione danie przyrządzone jest z lokalnych produktów.

Ponadto, według danych zgromadzonych przez serwis, coraz więcej osób podchodzi do jedzenia jak do “Uczty dla zmysłów”, a nie jedynie sposobu na zaspokojenie głodu. Ważna jest już nie tylko ilość i smak, ale również prezentacja potrawy. Aż 41% Polaków decyduje się na wybór potrawy nie na podstawie składników, a… jej zdjęcia.

Wraca także „Moda na retro i eksperymenty z tradycją”. Jak twierdzą analitycy WGSN, coraz chętniej wracamy do domowych smaków, ale nie jesteśmy w ich kontekście tradycjonalistami. Za czasów naszych mam i babć, potrawy świąteczne przyrządzać można było tylko w wybrane dni w roku. Obecnie aż 46% Polaków przyznaje się do spożywania ich także poza okresami świątecznymi.

Szersza analiza opracowanych przez WGSN i Pyszne.pl tendencji dostępna jest na łamach raportu Food Trendów.

Roślinożercy, jest was coraz więcej!

Apetyty Polaków rosną również na dania wegetariańskie i wegańskie. Kuchnia roślinna znaczy w menu Polaków coraz więcej. Co ciekawe, częściej sięgają po nią również mięsożercy. Według badań Insight Lab, przeprowadzonych na zlecenie Pyszne.pl, już 31% Polaków regularnie decyduje się na wybór dań bezmięsnych. Z kolei aż 17% spośród wszystkich pozycji zamówionych na Pyszne.pl w 2022 roku to potrawy wegetariańskie i wegańskie. Wśród najpopularniejszych dań w tej kategorii są: pizza margherita, wegetariańskie sushi i sałatka grecka. I bardzo nas to cieszy – zaczynamy dbać o zdrowie swoje i planety!

– To, co trafia na nasz talerz, coraz częściej jest podyktowane lepszą wiedzą o nas samych, ale i o produktach. Dzięki łatwości w dostępie do informacji, możemy lepiej szukać dobrej jakości, dobrych cen, ale też odkrywać nowości, które za sprawą mediów społecznościowych są bardziej przystępne percepcyjnie, ale i łatwiej osiągalne – twierdzi Małgosia Minta, dziennikarka, autorka książek i blogerka kulinarna.

„Wskaźnik pizzy” mówi: jest drożej

Od 2020 roku lokale w całej Polsce borykały się z pandemicznymi obostrzeniami. Kiedy restauracje ponownie mogły bez ograniczeń przyjmować gości, pojawiły się kolejne wyzwania. W ciągu ostatniego roku, w wyniku inflacji oraz rosnących cen energii, koszty prowadzenia w Polsce działalności gospodarczej stały się niezwykle wysokie. Odbija się to na cenach, a w konsekwencji portfelach Polaków.

W 2021 roku średnia cena włoskich placków w Polsce wynosiła 33 zł. W 2022 roku to już 39 zł, co oznacza wzrost aż o 18%. Mieszkańcy Krakowa natomiast w tym roku na pizzę musieli wydać średnio 40 zł.

Kącik ciekawostek

Raport Food Trendów zawiera też ciekawostki, które niczym asy w rękawie możecie wyciągnąć podczas ożywionych, imprezowych dyskusji – jakżeby inaczej – w kuchni. Kiedy Pyszne.pl realizuje najwięcej dostaw? W 2022 roku był to 18 grudnia, gdy w całej Polsce serwis dostarczył ponad 100 tys. zamówień. Najwyższa wartość pojedynczego zamówienia? Aż 5 278,43 zł (następnym razem prosimy o zaproszenie na tę domówkę). W tym akapicie serdeczne pozdrowienia należą się największemu fanowi Pyszne.pl w Polsce – jeden z mieszkańców Warszawy w 2022 roku złożył w serwisie aż 521 zamówienia. To 43 zamówienia miesięcznie, 10 w tygodniu i 1,42 dziennie. 

Jest tego więcej!

To jedynie wycinek tego, co znajduje się w najnowszej edycji raportu Food Trendów Pyszne.pl. Serwis oddaje w ręce czytelników aż 70 stron danych i statystyk o firmie i rynku, komentarze ekspertów i wiele innych, ciekawych informacji. 

Zdrowie w Polsce

Sektor prywatnych usług medycznych jest kluczowy dla funkcjonowania całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. To właśnie on przeciera szlaki dla nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wyznacza standardy w jakości obsługi pacjentów i nadaje kierunek rozwoju branży.

Dane statystyczne pokazują, że służba zdrowia podnosi się z kryzysu wywołanego pandemią. Według Statisty w 2021 roku rynek prywatnych usług medycznych w Polsce był wart prawie 61 miliardów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 10% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to w wyniku Covid-19 wartość rynku odnotowała spadek.

Polacy chętnie korzystają z nierefundowanej opieki medycznej. Wydatki prywatne stanowią ponad ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia (budżet NFZ na 2021 rok wyniósł 103 mld PLN). Sektor prywatny stanowi istotną część polskiej służby zdrowia i jest kluczowy dla efektywnego działania całego systemu.

Branża medyczna okazuje się mocno zróżnicowana pod względem zapotrzebowania na pracowników, wymagań i perspektyw oferowanych zarówno na początkowych, jak i późniejszych etapach kariery.

Największe szanse na pracę ma w Polsce pielęgniarka. Nie powoduje to jednak masowego garnięcia się do tego zawodu, mimo iż perspektywy zatrudnienia nie spadną na pewno przez przynajmniej kilka lat. W sektorze szykują się ustawowe podwyżki – nawet do kwoty 5250 zł brutto, ale dotyczyć będą one jedynie pielęgniarek z dyplomem magistra w pielęgniarstwie lub położnictwie oraz specjalizacją ( to dopiero od 2021 roku).

O ile w aptekach nie ma zbyt dużego zapotrzebowania na pracowników i nic nie wskazuje na to, by mogło się to zmienić, o tyle farmaceutów szukają koncerny farmaceutyczne. Nie zawsze jest to praca badawcza. Często farmaceuci obejmują stanowiska specjalisty w dziale rozwoju czy innowacji, product managera. Coraz częściej, oczekuje się od nich wykształcenia na poziomie doktoratu. Osoba posiadająca taki poziom wykształcenia może też zarobić znacznie więcej, nawet powyżej 10 000 zł.

Kierunki, które jeszcze kilka lat temu kończyły się bezrobociem, dziś dają perspektywy. Osób, które ukończyły kierunki związane z biologią, chemią, biotechnologią, mikrobiologią, genetyką, biologią molekularną, poszukują wielkie zagraniczne koncerny i mniejsze rodzime startupy.

Ofert pracy przybywa, bo biotechnologia rozwija się w błyskawicznym tempie. Nie zawsze jednak są to oferty skoncentrowane na pracy laboratoryjnej bądź technicznej – znacznie częściej firmy poszukują sprzedawców B2B (np. oferujących analizy molekularne dedykowane rolnictwu, branży kosmetycznej czy weterynaryjnej), osób odpowiedzialnych za obsługę klienta czy prowadzenie projektów. Na takich stanowiskach niezbędna jest nie tylko wiedza merytoryczna, ale również umiejętności budowania kontaktu i utrzymywania relacji z klientami. I oczywiście chęć do tego, by zamiast pracą przy szalkach zająć się sprzedażą.

Dzięki pandemii koronawirusa branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Można powiedzieć, że sektor ten świetnie wykorzystał szansę, która się przed nim w tej niezwykle trudnej sytuacji pojawiła. To jednak nie koniec. Dziś przed branżą medyczną roztaczają się obecnie fantastyczne perspektywy. Sektor ten jest obecnie w fazie poważnych przemian, w coraz większym stopniu pojawiają się w jego ramach innowacje produktowe czy nowe technologie, co oczywiście jest bardzo korzystne dla inwestorów.

Wiele rozwiązań, które w czasie pandemii COVID-19 weszły na stałe do głównego nurtu w świecie medycyny, takich jak choćby teleporady, będą cały czas się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Firmy dostarczające na rynek takie innowacyjne rozwiązania dla branży ochrony zdrowia mają zatem szansę na wysoki i stabilny wzrost w przyszłości.

Co więcej, nie wolno zapominać, że medycyna jest branżą, której potrzebuje każdy człowiek – bez względu na to, gdzie mieszka, ile ma lat, jakiej jest płci i jaki zawód wykonuje. Ten aspekt nigdy się nie zmieni i z tego powodu branża medyczna po prostu musi się ciągle rozwijać – zwłaszcza w sektorze prywatnym.