„Bezgraniczni Przyjaciele” – nowy program grantowy dla lokalnych instytucji wspierających dzieci z Ukrainy

„Bezgraniczni Przyjaciele” – nowy program grantowy dla lokalnych instytucji wspierających dzieci z Ukrainy

22 stycznia, 2024 0 przez Redaktor

IKEA i Fundacja Świętego Mikołaja szukają partnerów do nowego programu „Bezgraniczni Przyjaciele”. Granty w wysokości od 5 000 zł do 35 000 zł przyznane zostaną lokalnym organizacjom i instytucjom, wspierającym integrację i rozwój dzieci z Ukrainy. Wnioski można składać do 6 kwietnia br.

Zdecydowaną większość osób, które uciekły przed brutalną wojną w Ukrainie stanowią kobiety z dziećmi. Z myślą o tej najbardziej narażonej grupie, IKEA wraz z Fundacją Świętego Mikołaja uruchomiła program grantowy „Bezgraniczni Przyjaciele”. O granty mogą ubiegać się lokalne organizacje i instytucje bezpośrednio pracujące z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy, w tym: domy kultury, biblioteki, szkoły i ośrodki szkolno-wychowawcze, lokalne organizacje pozarządowe.

Nabór wniosków odbywa się poprzez formularz online dostępny na stronie Fundacji. Projekty powinny zostać zrealizowane lokalnie od 1 maja do 31 sierpnia 2023 roku.

Ostatni rok był wyjątkowo trudny dla rodzin z Ukrainy, szczególnie dla mam i dzieci, które w ucieczce przed wojną znalazły schronienie w Polsce. Z myślą o najmłodszych, razem z IKEA Retail uruchamiamy nowy program grantowy „Bezgraniczni Przyjaciele” dla lokalnych organizacji i instytucji, które wspólnie z nami chcą pomagać najmłodszym. Bardzo ważne jest dla nas wsparcie naszych darczyńców, takich jak IKEA. Dzięki nim możemy działać długofalowo i na szeroką skalę – mówi Joanna Paciorek, Dyrektor Fundacji Świętego Mikołaja.

IKEA przekazała Fundacji Świętego Mikołaja środki, z których mogą zostać sfinansowane zajęcia integracyjne, terapeutyczne, spotkania oraz warsztaty dla dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym zajęcia z zakresu kultury, sztuki, sportu oraz zajęcia opiekuńcze, korepetycje, gry, zabawy, wycieczki krajoznawcze, tematyczne i wyjazdy wakacyjne dla dzieci z Ukrainy, a także lekcje nauki języka polskiego. Ponadto, IKEA pomoże przygotować i wyposażyć miejsca, w których projekty będą prowadzone.

Wśród wszystkich tych osób, które ucierpiały w wyniku wojny w Ukrainie szczególną opieką należy otoczyć dzieci, które musiały opuścić swój dom. Wspieranie najmłodszych jest dla IKEA od wielu lat jednym z priorytetów – stąd propozycja programu grantowego. Cieszymy się, że po raz kolejny będziemy mogli współpracować z Fundacją Świętego Mikołaja i to w tak ważnej kwestii. Jesteśmy świadomi tego, że wspieranie inicjatyw, które burzą granice i budują przyjaźnie to kluczowa dziś potrzeba. Mamy nadzieję, że nasz program grantowy pomoże lokalnie prowadzić działania i tworzyć miejsca, które łączą dzieci i budują atmosferę bezpiecznego, ciepłego domu – mówi Judyta Rozmus, Liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym, IKEA Retail w Polsce.

Zdrowie w Polsce

Dzięki pandemii koronawirusa branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Można powiedzieć, że sektor ten świetnie wykorzystał szansę, która się przed nim w tej niezwykle trudnej sytuacji pojawiła. To jednak nie koniec. Dziś przed branżą medyczną roztaczają się obecnie fantastyczne perspektywy. Sektor ten jest obecnie w fazie poważnych przemian, w coraz większym stopniu pojawiają się w jego ramach innowacje produktowe czy nowe technologie, co oczywiście jest bardzo korzystne dla inwestorów.

Wiele rozwiązań, które w czasie pandemii COVID-19 weszły na stałe do głównego nurtu w świecie medycyny, takich jak choćby teleporady, będą cały czas się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Firmy dostarczające na rynek takie innowacyjne rozwiązania dla branży ochrony zdrowia mają zatem szansę na wysoki i stabilny wzrost w przyszłości.

Co więcej, nie wolno zapominać, że medycyna jest branżą, której potrzebuje każdy człowiek – bez względu na to, gdzie mieszka, ile ma lat, jakiej jest płci i jaki zawód wykonuje. Ten aspekt nigdy się nie zmieni i z tego powodu branża medyczna po prostu musi się ciągle rozwijać – zwłaszcza w sektorze prywatnym.

Sektor prywatnych usług medycznych jest kluczowy dla funkcjonowania całego systemu ochrony zdrowia w Polsce. To właśnie on przeciera szlaki dla nowoczesnych rozwiązań technologicznych, wyznacza standardy w jakości obsługi pacjentów i nadaje kierunek rozwoju branży.

Dane statystyczne pokazują, że służba zdrowia podnosi się z kryzysu wywołanego pandemią. Według Statisty w 2021 roku rynek prywatnych usług medycznych w Polsce był wart prawie 61 miliardów złotych. Oznacza to wzrost o ponad 10% w stosunku do ubiegłego roku, kiedy to w wyniku Covid-19 wartość rynku odnotowała spadek.

Polacy chętnie korzystają z nierefundowanej opieki medycznej. Wydatki prywatne stanowią ponad ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia (budżet NFZ na 2021 rok wyniósł 103 mld PLN). Sektor prywatny stanowi istotną część polskiej służby zdrowia i jest kluczowy dla efektywnego działania całego systemu.

Dojrzałość cyfrowa Polaków rośnie coraz szybciej, a wraz z nią zmieniają się ich wymagania odnośnie jakości i sposobu świadczenia usług medycznych. Pojawia się nowy rodzaj cyfrowych pacjentów, którym nie wystarcza opieka publicznej służby zdrowia, działającej w tradycyjny, offline’owy sposób i lekceważącej doświadczenia pacjentów.

Najmniej zadowolone są osoby młode (do 34 lat), wykształcone, mieszkające w dużych miastach i zarabiając powyżej 3 tys. złotych miesięcznie. Równocześnie ta sama grupa najliczniej reprezentuje klientów prywatnych placówek medycznych. Wśród powodów, dla których wybierają świadczenia spoza NFZ, wskazują:

  • krótszy czas oczekiwania na usługę (74%),
  • lepiej wykwalifikowany personel (22%),
  • bardziej zaangażowanych specjalistów (21%),
  • dogodne godziny, terminy wizyt oraz lokalizację (19%),
  • możliwość załatwienia wszystkiego przy jednej wizycie (18%),
  • brak opóźnień i kolejek (14%),
  • wyższy poziom życzliwości personelu (12%),
  • lepszy komfort leczenia (12%).

Rośnie zatem grupa pacjentów, którzy wybierają usługi medyczne na podstawie doświadczeń płynących z całego procesu leczenia (Patient Experience), a nie wyłącznie ich ceny. Aby przyciągnąć do siebie takie osoby trzeba zbudować system skoncentrowany na pacjencie - jego problemach, potrzebach i zadowoleniu z leczenia. 

Technologia daje ogromne możliwości w zakresie poprawiania jakości doświadczeń pacjentów. Zwłaszcza że Polacy są otwarci na cyfrowe innowacje i oczekują swobodnego dostępu do usług medycznych. Chcą umawiać się na wizytę lekarską z taką samą łatwością, z jaką zapisują się do fryzjera, otwierają konto w banku, czy kupują karnet na siłownię. Chętnie korzystają z rozwiązań samoobsługowych, jak internetowe portale pacjenta czy chatboty. 

Wykorzystują to prywatne placówki, które mają świadomość zmian zachodzących w postawach pacjentów i bacznie obserwują trendy. Centrum Medyczne CMP zdecydowało się uruchomić Wirtualnego Konsultanta — narzędzie do automatycznej rejestracji wizyt, posługujące się algorytmem sztucznej inteligencji. Dzięki wprowadzonej innowacji udało się zmniejszyć obciążenie infolinii o 30% w niespełna 2 miesiące. Badanie NPS wykazało, że rekordowa ilość pacjentów (82%) oceniła kontakt z infolinią jako dobry lub bardzo dobry. Wdrożenie Wirtualnego Konsultanta wpłynęło również pozytywnie na komfort i satysfakcję pracowników. 

Ciekawostka tygodnia:

Work-life balance (bilans między pracą a życiem prywatnym) to koncepcja, która odnosi się do równoważenia czasu i wysiłku poświęconego pracy zawodowej z czasem przeznaczonym na życie osobiste, rodzinną i rekreację. To dążenie do harmonijnego pogodzenia wymagań związanych z pracą z potrzebami związanymi z życiem prywatnym. Osiągnięcie odpowiedniego work-life balance jest kluczowe dla zachowania zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego.

Elementy składające się na work-life balance obejmują:

  1. Praca zawodowa: Wymagań związanych z pracą, takich jak czas przebywania w miejscu pracy, obowiązki zawodowe i poziom zaangażowania w pracę.
  2. Życie prywatne: Obejmuje to czas spędzany z rodziną, przyjaciółmi, wypoczynek, hobby i inne czynności związane z życiem poza sferą zawodową.

Zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym jest istotne dla utrzymania dobrej jakości życia. Osoby, które skupiają się wyłącznie na pracy, mogą doświadczać wypalenia zawodowego, problemów zdrowotnych i trudności w relacjach rodzinnych. Z drugiej strony, ignorowanie obowiązków zawodowych może prowadzić do problemów finansowych i zawodowych.

Istnieje wiele strategii i praktyk, które mogą pomóc w osiągnięciu lepszego work-life balance, takie jak ustalanie klarownych granic między pracą a życiem prywatnym, planowanie czasu wolnego, umiejętne zarządzanie czasem, delegowanie zadań oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie ze stresem i presją zawodową. Równowaga ta może być zmienna i zależy od indywidualnych preferencji, celów życiowych oraz zmieniających się okoliczności zawodowych i osobistych.